موضوع: اخبار

آموزش ایدز تابلو شد

آموزش ایدز تابلو شد

«ایدز» که روزگاری حرف ناگفتنی بود و در خفا از آن صحبت می‌شد، حالا به مرحله‌ای رسیده که قدم به بیلبوردهای شهری گذاشته تا مردم درباره آن بیشتر بدانند. چند روزی است که تابلوهای بزرگ در خیایان‌ها و بزرگراه‌های پایتخت جدای از شعارها و تبلیغات پر رنگ و لعاب، از خطر ابتلا به بیماری ایدز می‌گویند. روی بیلبوردها با فونت درشت از رفتارهای پرخطر جنسی، اعتیاد و خطر ابتلا به ایدز گفته شده است. طرحی که با عنوان «شهروند سالم» با همکاری سازمان زیباسازی شهری، وزارت بهداشت و گروهی از هنرمندان گرافیست کشور کلید خورد تا این شعار «پیشگیری مهم‌تر از درمان است» با استفاده از تبلیغات محیطی عملی شود و تابوی ایدز شکسته شود. بیماریی‌ای که 90 هزار نفر از ایرانیان به آن مبتلا هستند. از این تعداد 60 هزار نفر از بیماری خود بی‌خبرند، سن ابتلا کاهش یافته و حالا موج سومی در راه است: انتقال از طریق رابطه جنسی. 

پیش‌ از‌ این، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در اقدام مثبتی دیگر، طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» را در 10 روز اردیبهشت امسال اکران کرد تا بیش از ۱۵۰۰ بیلبورد تبلیغاتی پایتخت برای به نمایش‌گذاشتن ۷۰۰ اثر فاخر فرهنگی جا باز کند. در این‌ مدت همه سازه‌های تجاری به اکران‌های فرهنگی اختصاص پیدا کرد. نقاشی‌های چشم‌نواز سپهری و پیکاسو جای تبلیغات و شعارها را گرفتند و تهران برای چند روز رنگ هنر گرفت. نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، بازخورد خوبی در رسانه‌ها داشت و شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از آن بسیار گفتند و نوشتند. 

تبلیغات محیطی برای آگاهی‌بخشی

آمارهای ابتلا به ایدز در کشور روند صعودی گرفته و حالا حرف‌زدن از حل معضلی که روزگاری تابو محسوب می‌شد، آسان‌تر شده است. روبان سرخی روی بیلبوردی بزرگ در خیابان شهید‌ بهشتی تاب خورده و کنارش نوشته: «خطر ابتلا به ایدز با مصرف مواد مخدر بیشتر می‌شود». جایی دیگر در اتوبان شهید صیاد شیرازی، طرحی از سرنگی قرمز روی زمینه سفید پیچ خورده و کنارش این جمله به چشم می‌خورد: «همه ما در معرض خطر ابتلا به ایدز هستیم». بناست با استفاده از تبلیغات محیطی، مردم به این بیماری حساس شوند و سازمان زیباسازی شهر تهران به استناد گزارش‌های رسمی که از افزایش ایدز حکایت می‌کند، به این بیماری پرداخته است. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز از آمار هولناکی پرده برداشت که از موج تازه انتقال ویروس ایدز از‌طریق انتقال جنسی و همچنین انتقال از مادر به کودک حکایت می‌کرد. آن طور که علی اکبر سیاری گفت؛ در کشور90 هزار نفر به ایدز مبتلا هستند و فقط 30 هزار نفر از این بیماران از بیماری خود باخبرند و از درمان برخوردار می‌شوند. بر اساس این آمار نسبت به سال گذشته، در چند ماه اول سال، 10 هزار نفر به جمعیت مبتلایان اضافه شده و از این تعداد، درصد کمی شناسایی شده‌اند. در حال‌ حاضر اعتیاد تزریقی 40 درصد، تماس جنسی 40 درصد و انتقال از طریق مادر به فرزند چهار درصد موارد ایدز را به خود اختصاص می‌دهند.

سیاری به این آمار ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «راه انتقال در جامعه در حال تغییر است و مربوط به رفتارهای پنهان مردم می‌شود و جامعه‌ای که از طریق تماس جنسی مبتلا به ایدز می‌شود، در دسترس نیست و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. طبق آمار معاون بهداشت، انتقال از طریق تماس جنسی حدود سه برابر آمار تجمیعی از سال 65 تاکنون شده است و انتقال از مادر به کودک به همین مقدار افزایش داشته است که نگرانی‌ها از ایجاد موج جدید ایدز در کشور را بیشتر می‌کند. بااین وجود موج، برنامه‌ریزی دقیقی برای فرهنگ‌سازی از سوی مسئولان انتظار می‌رود. وزارت بهداشت هم برنامه‌ریزی‌هایی برای آگاهی مردم کرده است تا با اطلاع‌رسانی، افراد احساس خطر کنند و با مراجعه به مراکز بهداشتی و انجام مشاوره و آزمایش رایگان HIV، اقدامات پیشرفته درمانی را دریافت کنند. معاون وزیر بهداشت پیش تر گفته بود: «همه مطمئن باشند تمام اطلاعاتشان محرمانه می‌ماند؛ بنابراین هرکس احساس می‌کند به این ویروس مبتلا شده، به مراکز ما مراجعه کند و حتی نیازی نیست بگوید من برای مشاوره ایدز آمده‌ام؛ فقط کافی است که بگوید برای مشاوره آمده‌ام و رمز ما همین واژه مشاوره باشد. 
اتوبوس ایدز یکی دیگر از اقدامات عملی بود که در مدت محدود به شناسایی مبتلایان ایدز کمک کرد. آبان امسال حضور تیم‌های سیار در پایتخت کلید خورد تا این پیام به گوش همگان برسد: «اگر رفتار پرخطر دارید و به اعتیاد دچارید، آزمایش بدهید».

سلامت باشید

«کمپین شهروند سالم» از نیمه دی با نمایش طرح‌های گرافیکی با موضوع شهروند سالم در تهران آغاز به کار کرد تا حال و هوای شهر دود‌زده، توسط اکران طرح‌های گرافیکی با موضوع «شهروند سالم» دگرگون شود و این پیغام را برای شهروندان گوشزد کند چگونه سلامت باشید. اوایل دی در کارگاهی سه روزه، گرافیست‌های برجسته خلاقیت خود را در طرح‌ها به کار گرفتند تا درنهایت آثار برگزیده در سطح شهر به نمایش در‌آید. حالا این آثار روی بیلبوردها، عرشه‌های پل و پرتابل‌های شهری برای فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت در معرض دید عموم قرار گرفته است. آن‌طورکه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرده، جملاتی که در طرح‌های خیابانی به کار رفته با همکاری کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، بررسی و تأیید شده است. در کنار پرداختن به بیماری ایدز، مرگ و میرهای غیرواگیر هم سوژه دیگر این طرح‌هاست تا با هدف ایجاد حساسیت در شهروندان به سلامت فردی و خانوادگی، مضرات استفاده بی‌رویه از نمک، چربی‌های اشباع‌شده هشدار و تغذیه سالم و دیگر پیام‌های سلامت عمومی ترویج داده شود. 

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت،‌‌ درمان و آموزش پزشکی در مراسم این کمپین به لزوم سلامت مردم اشاره کرده و گفته بود: «اگر مردم سالم باشند، می‌توانند در مسیر رشد و اعتلای باورهای ایرانی پیشرفت کنند». او نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در حوزه سلامت را مهم دانسته و تأکید کرده بود: «بعضی مواقع، فضای سیاست‌زده ما نقش اصلی رسانه‌ها را که اطلاع‌رسانی و خدمت به مردم است منحرف می‌کند».

کمپین شهروند سالم که این روزها مورد توجه مردم هم قرار گرفته، از سوی هنرمندان هم تشویق شده است. در آخرین واکنش‌ها فاطمه معتمد‌آریا با انتشار دست‌نوشته‌ای از راه‌اندازی و انتشار این طرح‌های گرافیکی تقدیر کرد. او نوشت: «دیدن تصاویر و شعارهای سلامت در سطح شهر، شعف زندگی در یک شهر و توسعه و رشد را در وجود انسان بیدار می‌کند! برای من به‌عنوان هنرمندی که سلامتی و تندرستی مردم دغدغه همیشگی‌ام بوده، رویت این‌گونه اطلاع‌رسانی‌ها در سطح وسیع شهری، مایه مباهات و فخر اینجانب به عنوان یک شهروند است. آرزومندم در این حرکت فرهنگی و متمدنانه، هر چند کوچک سهمی داشته باشم؛ حرکتی که با آموزش صحیح و صریح باعث ارتقای فرهنگ صحیح زندگی‌کردن خواهد شد».