تیم های امدادرسان سیار

تیم های امدادرسان سیار

ارائه خدمات سلامتی به آدم های مختلف همیشه به راحتی امکان پذیر نیست و این امر برای کسانی که دغدغه سلامتی نداشته و یا امکان مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی را به هر دلیلی ندارند به مراتب سخت تر می باشد. به طور مثال واکسیناسیون کودکان  را در نظر بگیرید؛ در بسیاری از نقاط روستایی این امکان برای مردم وجود ندارد که به شهرها برای واکسیناسیون کودکان خود مراجعه کنند، در چنین صورتی سیستم های بهداشتی با فرستادن تیم های سیاری به روستاها اقدام به واکسیناسیون کودکان می کنند تا شیوع بیماری ها کمتر شود، چنین اقدامی در امداد رسانی سیار برای گروه های کلیدی در معرض بیشترین خطر نیز صورت میگیرد. در یک کلام امداد رسانی سیار برای رساندن خدمات ضروری در یک حیطه خاص به کسانی است که از خدمات استفاده نمی کنند.

در حیطه فعالیت شما، امداد رسانی سیار رویكردی برای تماس با مصرف كنندگان تزریقی مواد و یا زنان تن فروشی یا مصرف کننده موادی است كه به مركز كاهش آسیب مراجعه نكرده و بنابراین شما باید با آنها تماس داشته باشیدو باید به سراغشان در جایی كه هستند بروید و به آنها اطلاعات، آموزش و وسایلی را كه نیاز دارند تا با آنها رفتارهای پرخطرشان را كاهش دهند ارائه كنید.

توجه داشته باشید كه همه چیز به این سادگی كه گفته شد نیست، چرا که مشتریان شما  اغلب پنهان بوده و به شدت به حاشیه رانده شده اند و از طرف دیگر معمولا كسانی به سراغشان می روند كه خیلی رفتارهای دوستانه ای ندارند! پس اگر به خصوص در مراحل اولیه استقرار مركز كاهش آسیب و تیم سیاری با برخوردهای نه چندان دوستانه روبرو شدید خیلی ناراحت و دلخور نشوید!

زیر بنای اساسی در فعالیت های امداد رسانی سیار ایجاد تماس و رابطه مناسب با گروه هدف هست. توجه داشته باشید مگر در موارد خاص و بنا به ضرورت جنسیت اعضای تیم سیاری مشابه گروه هدف باشد. تیم های سیاری برای ایفای نقش خود به بهترین وجه قبل از هر چیز باید بتوانند گروه هدف خود را چه زن و چه مرد ملاقات کنند و این ملاقات ها باید مکرر باشد. 

برای این امر تیم های امداد رسانی سیار باید:

  • برنامه منظمی داشته باشند.

  • در ساعت مناسب در منطقه مورد نظر حضور داشته باشند.

  • تماس های مکرر داشته باشند.

  • به گونه ای رفتار کنند تا گروه هدف از تماس های بعدی فراری نشود.

  • به اندازه کافی و بر اساس نیاز گروه هدف تجهیزات و امکانات و اطلاعات در دست داشته باشند.

سئوالات پیش روی تیم سیاری

تذکر به مدیران مراکز گذری: یادتان باشد این برنامه ریزی نمی تواند موفق باشد مگر اینکه از اعضای تیم سیاری كاملا استفاده شده و نظرات آنها لحاظ شود.

تیم امداد رسانی سیار زمانی تیم خوبی است که پاسخ سئوالات زیر را بداند:

  • گروه هدف بیشتر چه رفتاری دارند؟

  • در چه زمانی و كجاها دیده می شوند؟

  • از چه گروه های اجتماعی و شغلی هستند ؟

  • كی و چگونه می توان با آنها تماس برقرار كرد؟

  • نیازهای مصرفی آنها چه چیزهایی است؟

  • موقعیت پاتوق های تزریق روی نقشه كجا است؟

اگر برای راه اندازی تیم سیار و برنامه های کاهش آسیب قبلاً ارزیابی سریع انجام شده باشد پاسخ این سوالات در اختیار تیم خواهد بود.

برقراری تماس

برقراری تماس با گروه هدف اولین گام در ارائه خدمات به گروه هدف می باشد و بدون آن عملا تمام دانسته ها و آموخته های شما به همراه کلیه منابعی که صرف شده است تا شما در محل استقرار پیدا کنید ، بی معنی می باشد. درباره گروه هدف شما و مشخصات که به طور کلی دارند قبلا صحبت شد . برقراری تماس با گروه هدف چه زن باشند و چه مرد از اصول کم و بیش یکسانی پیروی می کند.

برای بر قراری تماس موفق با گروه هدف مراتب زیر باید به خوبی و با دقت پیروی شوند:

پیش از هر اقدام اطمینان پیدا کنید که شما گزینه مناسبی برای عضویت در تیم امداد رسانی سیار می باشید!

بسیاری از افراد در رده های مختلف از سر اجبار و ناچاری و یا نبود موقعیت بهتر شغلی کاری را قبول می کنند بدون اینکه واقعا مناسب آن کار باشند. به طور مثال کم نیستند پزشکانی که از معاینه بیمار لذت نمی برند!برای اینکه مطمئن باشید گزینه مناسبی برای این فعالیت هستید به سئوالات زیر توجه کنید:

  • آیا درباره رفتارهای خدمت گیرندگان قضاوت ارزشی دارید؟ آیا این قضاوت را در احساسات و رفتار خود نشان می دهید؟

  • آیا برای رفتن به اماكنی که گروه هدف شما قرار دارند راحت هستید؟

  • آیا از اینكه با گروه هدف خود درباره ایدز ومواد مخدرو رفتارهای جنسی پرخطر به صراحت صحبت كنید، احساس خوبی دارید؟

  • آیا معتقد هستید كه گروه هدف شما برای تغییر رفتارشان باید حتما به صحبت های شما گوش كنند؟ اگر گوش ندادند و شما را مسخره کرده و اصطلاحا دست انداختند! چه رفتاری دارید؟ آیا از میدان به در می روید؟

  • آیا خانواده شما مخالف تردد و فعالیت شما با گروه هدف می باشند؟

  • آیا احتمال اینکه شما پس از سروکار داشتن با گروه هدف خود مجدد به رفتارهای آنها عود پیدا کنید یا آن رفتارها را انجام بدهید زیاد است؟

  • پاسخ های شما به این سئوالات می تواند تا حدودی مشخص کند که آیا شما گزینه مناسبی برای کار در این موقعیت می باشید یا خیر؟

جایی باشید که گروه هدف وجود دارند!

بدیهی ترین اصل و در عین حال یکی از اصولی که به سادگی فراموش می شود این است که شما باید در جایی باشید که گروه هدف وجود دارند و نه اینکه گروه هدف در جایی باشند که شما هستید! برای این امر باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

گروه هدف شما همیشه جای ثابتی ندارند! موقعیت های استقرار گروه هدف بسته فصل، موانع محلی یا انتظامی، تغییر مکان مشتریان و ... مرتبا تغییر پیدا می کند. یک تیم امداد رسانی سیار همیشه باید در جریان تغییر و پیدایش موقعیت ها و اماکن استقرار جدید گروه هدف خود باشد. یکی از بهترین منابع برای اطلاع رسانی درباره تغییر موقعیت گروه هدف خود آنها هستند پس همیشه باید این سوال ساده را از کسانی که از شما خدمت می گیرند بپرسید که :" خب،دیگه چه خبر؟"

اعتماد گروه هدف خود را جلب کنید و لطفا آن را حفظ کنید!

پیش از این گفته شد که گروه هدف شما به سختی به افرادی که رفتارهای مشابه خودشان نداشته باشند اعتماد می کنند. در نظر داشته باشید که جلب اعتماد گروه هدف بسیار مهم است ولی حفظ آن اهمیتی به مراتب بیشتر دارد. یک اقدام نسنجیده شما می تواند باعث شود که گروه هدف نه تنها اعتماد خودش را به شما از دست بدهد که به جانشینان شما نیز دیگر اعتماد نکند! این امر به معنی اتلاف سرمایه و هزینه های صورت گرفته است. برای پرهیز از این موارد هرگز:

  • از اعتماد گروه هدف سوء استفاده نکنید.

  • همیشه صادق باشید.

  • تلاش کنید تا گروه هدف، شما را یکی از خودشان بداند.

  • از توانایی های گروه هدف خود سوء استفاده نکنید.

ایجاد رابطه شخصی با گروه هدف خارج از رابطه کاری می تواند به شدت هم برای شما و هم برای خدمت گیرندگان خطرناک باشد. پس قواعد حرفه ای را رعایت نموده از ایجاد رابطه شخصی به هر صورت خودداری کنید. در نظر داشته باشید رابطه شخصی می تواند رساندن یک پیغام ساده و یا تقاضای یک لطف کوچک باشد. دادن و یا گرفتن هدیه از گروه هدف و یا معامله کردن با آنها به هر نحو ممنوع و مشکل ساز می باشد.

از اطلاعات مربوط به محل استقرار گروه هدف خود حفاظت کنید. محلی که خدمت گیرندگان شما مستقر هستند از جمله اسرار حرفه ای می باشد. هرگز این اطلاعات را به کسی به جز مسئولین ذیربط که ناظر فعالیت های شما می باشند ارائه ندهید. این اطلاعات به هیچ عنوان نباید از طریق شما در اختیار دوستان، آشنایان و یا نیروهای انتظامی قرار گیرد. خارج از ساعت کار شتر دیدی ندیدی!

به احتمال زیاد شما گروه هدف خود و خدمت گیرندگان خود را در خارج از ساعات کاری به صورت تصادفی می بینید. لطفاً از دادن هرگونه آشنایی و صمیمیت به آنها در زمانی که در سر کار خود نیستید خودداری کنید. این امر به خصوص درباره زنان تن فروش اهمیت به سزایی دارد.