انواع پیام‌ها در آموزش همسان

انواع پیام‌ها در آموزش همسان

الف- پیام‌های مقتدرساز:

  • ما نیاز داریم تا خودمان را مقتدر كنیم تا از خودمان دفاع كنیم و از نزدیكی و ارتباط جنسی با فردی كه همسرمان نیست، خودداری كنیم.

  • ما نیاز داریم تا به صورت فردی و جمعی با خشونت مقابله كنیم.

  •  ما گروه‌ها و شبكه‌های حمایت‌گر تشكیل خواهیم داد تا از آن نیرو و توانی مشتق شود و در هنگام لزوم از همدیگر حمایت كنیم.

  • ما نیاز داریم تا سطح آگاهی‌های خود را افزایش دهیم.

  • ما نیاز داریم تا مهارت‌های ارتباطی، گفتگو و تعامل جمعی را داشته باشیم.

  • ما امنیت اجتماعی و اقتصادی شامل مراقبت بهداشتی، دسترسی به اعتبار و كلیه‌ی خدماتی كه برای دیگران در دسترس است را می‌خواهیم.

  • ما می‌خواهیم خودمان را بشناسیم و فرصت مشاركت در تصمیم هایی كه بر ما مؤثرند را داشته باشیم.

  • ما حقمان را برای استقلال فردی و  امنیت اجتماعی جستجو می‌كنیم.

  • این نه تنها به مبارزه علیه اچ آی وی كمك می‌كند بلکه به دفاع از خود به عنوان افراد جامعه نیز کمک می‌کند.

  • مركز گذری ......... (نام مركز) فضایی است كه در دسترس ما می‌باشد و كاملاً به وسیله‌ی ما اداره می شود.

  • لطفاً مرتب به این مركز گذری بیایید. ما می‌توانیم از این فضا برای ملاقات و ارتباط و كار با همدیگر استفاده كنیم و به مسایلی بپردازیم كه برای ما مهم هستند.

ما نیاز داریم كه دور هم جمع شویم و سازماندهی شویم تا:

  1. بتوانیم از همدیگر و از جمع‌مان حمایت كنیم.

  2. سازمان خود را تشكیل دهیم كه ضوابط‌مان گسترش پیدا كند و كارمان قاعده‌مند شود.

  3. بتوانیم برنامه‌های  پیشگیری از اچ آی وی را طراحی و اجرا كنیم و ابتكارها و منابع اقتصادی و اجتماعی دولت خودمان را  برای آن بسیج كنیم.

  4. بتوانیم برای امنیت خود و جامعه‌مان با سازمان‌های مرتبط همكاری كنیم.

  5. بتوانیم به توسعه‌ی همه جانبه‌ی جامعه‌ مان كمك كنیم.

ب- پیام‌های اولین ملاقات

  • همین كه رابطه‌ی اولیه برقرار شد، پیام‌های زیر را می‌شود رساند:

  • ایدز بیماری است كه علت آن ویروسی بنام اچ آی وی است.

  • ایدز علاج قطعی ندارد و وقتی كسی ایدز بگیرد بدن او در مبارزه با بیماری ها ناتوان می شود.

  • در نتیجه، فرد عفونت‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌گیرد (اسهال، سل، ذات‌الریه، سرطان) و در نهایت خیلی آهسته و دردناك می میرد.

  • در مراحل اولیه‌ی عفونت، فرد سالم است و نمی شود فهمید كه آلوده و حامل بیماری است یا نه.

اچ آی وی از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود از طریق:

  • سوزن مشترك و استفاده شده كه خون آلوده در آن باقی مانده است (از فرد آلوده ای كه قبلاً از آن استفاده كرده است).

  • نزدیكی جنسی محافظت نشده (بدون كاندوم) با فرد آلوده.

  • انتقال خون آلوده (خونی كه به طور ناشناس از فرد آلوده جمع‌آوری شده است).

  • از مادر به جنین (كودك متولد نشده).

فردی كه بیشتر در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار دارد، كسی است كه:

  • از سوزن و سرنگ دیگران استفاده می‌كند.

  • نزدیكی واژینال یا مقعدی با بیشتر از یك نفر دارد یا با غریبه‌هایی كه

  • نمی‌داند آیا بیماری (به خصوص STI یا HIV) دارند یا خیر.

  • نزدیكی با فردی كه مبتلا به عفونت‌های مقاربتی (STI) است و در اندام‌های تناسلی او علایمی نظیر ترشح، زخم، جوش، تاول وجود دارد.

  • بدون استفاده از كاندوم، نزدیكی جنسی دارد.

فرد می‌تواند خودش را از آلودگی به HIV محافظت كند به وسیله‌ی:

  • عدم استفاده از سوزن و سرنگ دیگران.

  • استفاده از كاندوم در هر نزدیكی جنسی.

  • تشخیص و درمان به موقع عفونت‌های مقاربتی (STI) و حفظ سلامتی با معاینات و آزمایش‌های مرتب سلامتی.

  • تشخیص و درمان به موقع STI  در شریك جنسی.

ج- پیام‌هایی برای ملاقات دوم:

  1. پیام‌های جلسه‌ی اول را تاكید و تقویت كنید.

  2. بپرسید كه آیا به درمانگاه ‌یا مركز گذری رفته است؟

سایر پیام‌ها:

1- اگر فردی علایم STI داشت، آموزشگر همسان باید او را تشویق كند تا برای كنترل و درمان STI به همراه او به درمانگاه برود.

2- از فرد بخواهد تا شریك جنسی خود را برای مراجعه به درمانگاه و كنترل و  دریافت خدمات و آزمایش‌های معمول رایگان ترغیب كند.

د- پیام‌های ملاقات سوم:

  • طبق مرحله ای كه فرد در آن قرار دارد، آموزشگر همسان می‌تواند به پیام‌های مراحل قبل و بویژه مرحله اول برود و با تاكید بر پیام‌های رفتار جنسی به خودداری از تزریق مشترك و استفاده از كاندوم تمرکز کرده و كاندوم توزیع نماید.

  • در ملاقات سوم و ملاقات‌های بعدی آموزشگران همسان باید درباره‌ی بهداشت و سلامت عمومی و وضعیت سلامتی فرد و شریك جنسی وی سؤال کند.

  • از فرد بپرسند كه آیا به درمانگاه ‌یا مركز گذری رفته، و مرتب وی را ترغیب كنند كه حتی اگر كاملاً احساس سلامتی كند بازکنترل و آزمایش‌های دوره ای مراقبت سلامت را انجام دهد.

  • درباره‌ی خدمات درمانگاه‌ یا مركز گذری بازخورد بگیرند که آیا ازخدمات، زمان ارایه و كاركنان  آن مركز راضی است. درباره‌ی موانع دسترسی بحث كنند.

  • آموزشگر همسان باید بین جلسه‌ی اول و سوم با یك فرد خاص، در هر زمان  كه فرصت شد این اطمینان را حاصل كند كه فرد به درمانگاه یا مرکز گذری مراجعه و ثبت نام كرده است.